Kotwica przestrzenna

To jeden z najbardziej pasjonujących mechanizmów psychologicznych jakie znam. Można go stosować przede wszystkim podczas wygłaszania prezentacji, ale nie ma przeciwwskazań by wykorzystywać go w codziennym życiu.

Założę się, że wielokrotnie przechodząc koło miejsca, z którym związane są przyjemne wspomnienia ogarniały Cię pozytywne emocje, tak jakbyś jeszcze raz przeżywał/-a tamte chwile. Tak właśnie działa kotwica przestrzenna – spaja określoną przestrzeń z emocjami, a nawet reakcjami fizjologicznymi. 

Im silniejsze emocje wiążą się z określonym miejscem, tym kotwica jest silniejsza. Kiedy uczucia nie są jednak szczególnie intensywne, to wzmocnienie kotwicy można osiągnąć dzięki wielokrotnemu lub długotrwałemu oddziaływaniu.

Kotwica przestrzenna w prezentacjach

Przed wygłoszeniem przemówienia wybierz sobie trzy punkty w sali, z których będziesz prowadził prezentacje. Jeden z nich, zwykle umieszczony w centrum, służy do przekazywania neutralnych informacji, z niego wygłasza się zdecydowaną większość wystąpienia. W punkcie drugim stajesz, gdy masz do przekazania złe wiadomości. Miejsce trzecie zajmujesz, gdy masz do zakomunikowania coś wspaniałego, motywującego lub wyjątkowego. Z tego miejsca wygłaszasz też treści, o których wiesz, że spodobają się słuchaczom.

Wykorzystując ten model prezentacja np. swoich usług dla pewnej firmy powinna wyglądać następująco:

Zaczynasz w punkcie numer 2. Opowiadasz o tym, jak źle się rzeczy mają. Mówisz wszystko, co najgorsze dostrzegasz w sytuacji, w której znaleźli się Twoi potencjalni pracodawcy. W ten sposób zakotwiczasz u odbiorców informację, że z tego miejsca płyną złe wiadomości. Następnie przechodzisz do punktu numer 3, gdzie z zapałem opowiadasz o tym, jakie usługi możesz zaoferować i jak znacznie polepszy się sytuacja słuchaczy, kiedy skorzystają z Twoich usług. Z punktu neutralnego podajesz zasadnicze „techniczne” informacje…

1. O konkurencji mówisz obiektywnie i życzliwie, ale oczywiście z miejsca numer 2,kojarzonego z negatywnymi emocjami.

2. Konkretne problemy rozwiązujesz, opisując najpierw ich szczególną wagę i ewentualne katastrofalne konsekwencje z punktu numer dwa, by po chwili przejść do miejsca numer 3 i w sposób optymistyczny i pozytywny przedstawić nań swoją receptę.

3. Kiedy nie możesz uniknąć krytyki i musisz przyznać się do swojego błędu, zajmij miejsce numer 3, które zrównoważy negatywny wydźwięk Twoich słów.

4. Staraj się zawsze zakończyć prezentację pozytywną informacją (dowcipem) w pozytywnym miejscu, co pozostawi pozytywne skojarzenia zw. z prezentacją w pamięci słuchaczy.

***

Inne wskazówki zw. z wykorzystaniem kotwicy przestrzennej:

1. Do trudnych rozmów, negocjacji z partnerem wybierz miejsce, z którym oboje macie tylko pozytywne skojarzenia.

2. Jeśli jesteś uczniem lub studentem, najdź miejsce, w którym zapamiętujesz informacje stosunkowo łatwo i ucz się w tym miejscu regularnie w określonych i tych samych godzinach. Nie zaleca się byś w tym miejscu oddawał się rozrywce lub innym czynnościom. W ten sposób stworzysz kotwicę, która pozwoli Ci na maksymalizację zasobów poznawczych i utrudni rozpraszanie się.

3. Czy zauważyłeś/-aś, że jeśli lubisz jedzenie w danej restauracji, to zwykle zajmujesz w niej to samo miejsce? Nieświadomie zakotwiczyłeś pozytywne skojarzenia i przenosisz je na kolejne posiłki.

Zatem, zakotwiczaj sobie na zdrowie!

Reklamy
  1. Czerwiec 27th, 2014
    Trackback from : email marketing mẫu

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: