językowe techniki oddziaływania na odbiorcę

Hipnotyczne wzory językowe, magiczne słowa oraz manipulacje formą to niezwykle pojemne worki mieszczące w sobie wiele technik perswazyjnych. Niniejszy tekst opisuje kilka ciekawszych mechanizmów werbalnych, ale nie rości pretensji do kompletnego ich opisu. 

1. Techniki dodające wiarygodności:

  • Nigdy nie mów nikomu więcej, niż jest on w stanie przyjąć. Zarówno kiedy sprzedajesz produkt, jak i przekonujesz znajomego nadmiar argumentów może świadczyć o desperacji lub naciągactwie. Wbrew powszechnej opinii im więcej argumentów, tym gorzej, ponieważ ich wielość uśrednia ich wagę. Najważniejsze argumenty wydają się rozmyte i zmiękczone przez wiele innych i mają dużo niższą siłę oddziaływania. Co więcej, człowiek bombardowany informacjami czuje się niekomfortowo, dlatego dąży do maksymalnie szybkiego zamknięcia poznawczego, a kiedy ono nastąpi staje się głuchy na nowe informacje.
  • Precyzyjność wywołuje wrażenie znawstwa i nadaje osobie pozycję autorytetu. Dlatego, jeśli masz dobrą pamięć, nie zaokrąglaj wyników, nie przybliżaj dat etc. Pamiętasz reklamę Dove (mydła naturalnego w 99,44%)? Wątpię czy ta liczba jest zgodna z prawdą, ważne, że jej użycie wywołuje wrażenie precyzyjności.
  • Argumentum ad verecundiam, czyli odwoływanie się do autorytetu. Nawet jeśli rozmówca nie zgadza się z tym, co powiedziałeś/-aś, to może tego nie powiedzieć, gdyż nie ma śmiałości by zakwestionować słowa wielkich ludzi.
  • Szybkość mówienia jest pozytywnie kojarzona z pewnością siebie, bogatą wiedzą i inteligencją. Podobno John Kennedy podczas swych najlepszych wystąpień wypowiadał nawet do 230 słów na minutę, przez co uważany był za osobę niezwykle wiarygodną.
  • Wszyscy tak mówią, czyli społeczny dowód słuszności (opisany Tutaj).
  • Ludzie uwielbiają sekrety. Zdradzając SWOJE tajemnice zdobywamy olbrzymi kredyt zaufania u rozmówcy, który czasem nawet, zgodnie z zasadą wzajemności, czuje potrzebę odwdzięczenia się swoją historią.

2. Pomost w przyszłość

Zrealizowanie celu krótkoterminowego, przeprowadzenie transakcji, udana negocjacja to tylko półśrodki. Prawdziwe profity czerpiemy z długoterminowej współpracy i wielokrotnych kontaktów. Jedną z form ich zapewnienia jest zastosowanie mechanizmu zwanego pomostem w przyszłość. Polega on na sprowokowaniu rozmówcy do zobowiązania do dalszych interakcji jeszcze przed zakończeniem pierwszej. W praktyce może wyglądać to tak:

„Gdyby smakował Państwu dzisiejszy posiłek, byliby Państwo skłonni do ponownej wizyty w naszej restauracji?”

Odpowiedź na pytanie tak na prawdę jest jedna i oczywista, a stanowi zobowiązanie, które, zgodnie z prawem zaangażowania i konsekwencji, znacznie zwiększa szansę na kolejny posiłek w tamtym miejscu.

3. Nie

Umysł człowieka nie potrafi pojąć słowa „nie”. Pisałem o tym już wcześniej. W zdaniu „Nie myśl o starym ziemniaku” nasz mózg nie dostrzega na początku tej partykuły. Najpierw buduje sobie obraz reszty tekstu, a dopiero następnie tworzy jego zaprzeczenie. Paradoksalnie, najpierw pomyślisz o starym ziemniaku, by później siebie za to skarcić. Co więcej, obraz tego starego ziemniaka nadal tkwi w naszej głowie, jakbyśmy robili sobie na złość. Tę właściwość niedostrzegania słowa „nie” możemy wykorzystać na wiele sposobów:

  • Nie musisz podejmować decyzji w tej chwili.
  • Naprawdę, nie musisz mi pomagać.
  • Pewnie nie masz ochoty iść ze mną dzisiaj do kina?

4. Może, mógłbyś

Dyrektywy i prośby są stawiane często w zbyt impresywny sposób i wywołują (nawet podświadomy) opór przez ich spełnieniem. Dlatego warto mówić „mógłbyś teraz mi pomóc” lub „może powinieneś się zastanowić nad tym kinem”. To wydaje się dość oczywiste.

5. Zakładanie oczywistego.

Ta technika opiera się na założeniu, że kiedy wypowiadamy sądy w taki sposób, jakbyśmy byli przekonaniu o ich oczywistości dla innych, to mało kto wyprowadzi nas z błędu, że o tym wcześniej nie wiedzieli lub się z tym nie zgadza. Ludzie chętnie pozwalają nam wierzyć, że są mądrzejsi i bardziej świadomi niż są w rzeczywistości.

„Jak pewnie pamiętasz, pisał już o tym Platon”, „Chyba już dzisiaj dla wszystkich jest oczywiste, że homoseksualizm to nie choroba”, etc.

6. (Fałszywe) presupozycje

Presupozycja to, w uproszczeniu, sąd, który jest prawdziwy dla zdania oraz jego zaprzeczenia. Przykładowo. Presupozycją, tu także fałszywą, zdania „Król Francji jest łysy” jest sąd, że Francja ma króla. Ludzie bardzo rzadko sprawdzają poprawność presupozycji. Spektakularnym tego przykładem jest ten filmik:

Reklamy
    • 3City2013
    • Styczeń 1st, 2014

    Kto przeprowadza nieoficjalne eksperymenty na ludziach w Polsce?

    Eksperymenty te są prowadzone przez dziwne formacje należące do najprawdopodobniej do wojska.
    Przypuszcza się też, że podejrzana garstka psycholożek manipuluje niektórymi osobami z wojska, prowadząc w ten sposób swoją prywatną wojnę. Tak bardzo zapragnęły manipulować ludźmi, że w końcu zaczęły manipulować wojskiem, i zapewne nie ogranicza się to tylko do przekazów ustnych.
    Służby te przeprowadzają tajne doswiadczeniana z udziałem niczego nie podejrzewających ludzi. Najpierw typuje się wybrane jednostki na mieście na podstawie obserwacji. Różnymi metodami powoduje się u wybranych ludzi objawy przypominające różne rodzaje schizofrenii. A po pewnym czasie (a w sumie może to wszystko trwać długimi latami) obserwuje się w jaki sposób zachowują się wybrane osoby. Stosuje się często na nich dalsze manipulacje. Formacje te najwyraźniej przekonane są, że działania ich nie pozostawią śladu u badanych jednostek, a osoby te mają pozostać w dezinformacji. Ale tak naprawdę rzeczywistość bywa najczęściej zupełnie inna niż przewidywania jakiś tam specjalistów. Zdarza się, że badana osoba po takich eksperymentach wyląduje na długie lata do zamkniętego zakładu psychiatrycznego. Czy wobec tego działania te są zgodne z prawem obowiązującym w Polsce, prawem unijnym, etc.? Do kogo może zwrócić osoba poszkodowana w taki sposób (zakładając, że rozezna się w porę w skutkach takich działań), skoro wojsko nie kwapi się wcale do naprawiania wyrządzonych szkód.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: