Wystąpienia publiczne – czcionka

We wcześniejszym wpisie zwróciłem uwagę na potencjał, jaki tkwi w świadomie stosowanej kolorystyce. Także krój wykorzystywanej czcionki wpływa na odbiór prezentacji. Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, które sprawią, że będziesz w stanie wybrać odpowiednie: krój i wielkość pisma, by ułatwić odbiór wystąpienia.

WBREW POWSZECHNEMU PRZEKONANIU ZDANIA PISANE WIELKIMI LITERAMI SĄ MNIEJ CZYTELNE OD PISMA TEKSTOWEGO. DLACZEGO? PONIEWAŻ NIE JESTEŚMY PRZYZWYCZAJENI DO ODCZYTYWANIA TEGO TYPU TEKSTÓW. Poza tym zróżnicowane linie wydłużeń (porównaj „d” i „p”) sprawiają, że tekst jest przystępniejszy dla oka.

Świadomość tego faktu pozwala nam na wykorzystanie tego fenomenu na kilka sposobów. Po pierwsze, okazuje się, że cytowanie arcyważnych definicji i podkreślanie ich istotności wersalikami właśnie może być fatalnym pomysłem. Po drugie, długie i trudne słowa, które trudno zapamiętać, można zapisać wielkimi literami, by zmusić odbiorcę do zaangażowania swoich zasobów intelektualnych w DESZYFRACJĘ tekstu, co, jak wiadomo, sprzyja jego zapamiętaniu. Po trzecie, najbardziej przyciągająca uwagę odbiorcy jest technika WPLATANIA w tekst wyrazów pisanych wielkimi literami. Ten zabieg, jeśli będzie stosowany OSZCZĘDNIE, urozmaici wypowiedź, nada jej dynamiki, a przez to ją uatrakcyjni.

Krój czcionki, jaki masz teraz przed oczami należy do zbioru czcionek szeryfowych, choć zwykle zawiera więcej miejsca niż pismo bezszeryfowe, to jego odczytanie jest łatwiejsze. Wzrok nie męczy się tak szybko, a i my, przyzwyczajeni do niego, lepiej sobie z nim radzimy. Czcionki bezszeryfowe wykorzystywane są najczęściej w nagłówkach i tytułach, wprowadzają dynamikę i dużo światła (także wewnątrzliterowego, jak np. w „B”).

Na zakończenia jeszcze jedna ważna zasada. W prezentacjach multimedialnych stosujemy czcionkę o minimalnej wielkości 18 punktów (zalecane 24). Ta wysokość liter jest nie tylko odczytywana bez problemu z dowolnego miejsca w większości sal, ale i wymusza na nas oszczędzanie słów. Nie ma nic gorszego niż slajd pełen tekstu…

Reklamy
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: