Wystąpienia publiczne – kolory

Podczas przygotowywania prezentacji niewiele uwagi poświęcamy wyborowi kolorystyki oraz kroju czcionki. Najczęściej wykorzystujemy nasze ulubione. Czasem jednak warto przemyśleć stylistykę slajdów, by była spójna z prezentowanymi treściami. Poza tym nie jest tajemnicą, że medium is a message, forma bywa treścią, więc także kolory noszą w sobie znaczenia.

Reakcje, jakie barwy wywołują u odbiorców są w pewnym stopniu narzucone kulturowo, z drugiej strony odwołują się do kolorów dostępnych w naturze, także skojarzenia alarmującej czerwieni z niebezpieczeństwem, krwią nie są tak arbitralne, jak na przykład znaki językowe (wyłączając onomatopeje). Dzięki tym konotacjom kolorystyka otoczenia tworzy klimat, klimat, który możemy świadomie kontrolować podczas wystąpień publicznych.

Czerwień

Namiętność Pobudzenie
Napięcie Dynamika
Sprzeciw  

Zieleń

Równowaga Kompromis
Informacja zwrotna  

Błękit

Chłód

Błękit/Czerń

Powaga Fakty
Informowanie Prawda
Objaśnienia

Efekty wywoływane przez kolory na podstawie spostrzeżeń Thomasa Stelzer-Rothe’a.

Oddziaływanie barw na ludzi nie jest do końca znane (badaniem ich wpływu zajmuje się kolorymetria), mogą mieć one różny wpływ na różne osoby, choć najczęściej to zróżnicowanie nie jest zbyt wielkie w obrębie jednej kultury. Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, jak skutecznie stosować kolorystykę przy wystąpieniach publicznych przed dobrze znaną publicznością:

  1. Nie nadużywaj kolorów, zbyt barwny slajd rozprasza, wprowadza chaos. Na jednej tablicy nie powinny znajdować się zwykle więcej niż trzy kolory.
  2. Z rozsądkiem stosuj zasadę kontrastu. Postaraj się uwypuklić tę część wystąpienia, która jest najważniejsza.
  3. Znając specyfikę oświetlenia miejsca, w jakim będziesz występować, rozważ sensowność odwrócenia kolorów (jasne litery na ciemnym tle).
  4. Najważniejszą funkcją zastosowania koloru nie jest estetyka, ale podkreślenie istotnych elementów.
  5. Utrzymuj jednakowy kod kolorystyczny w całej prezentacji.
  6. Do prezentacji trudnej tematyki stosuj kolory lekkie (jasne), ułatwi to ich pojmowanie.
  7. Przy wyjaśnianiu różnic znaczeniowych terminów o podobnych nazwach, stosuj konsekwentnie kod kolorystyczny, który pozwoli łatwiej je od siebie odróżniać.
Reklamy
  1. Luty 25th, 2012

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: