Netykieta

Truizmem jest, że zasady savoir-vivre dotyczą nie tylko przedstawiania się, dress codu, zachowania przy stole etc., ale i komunikacji werbalnej, zarówno oralnej, jak i pisanej. W tym miejscu poświęcę kilka linijek na tę ostatnią kwestię kładąc szczególny nacisk na netykietę [etykietę w Internecie].

1. W korespondencji formalnej zwykle nie stosuje się skrótów, zwłaszcza tych używanych na co dzień. Błazenadą, z wielu względów, jest wysłanie maila do wykładowcy o treści „Witam Panie D-rze”. Niemniej jednak istnieją akronimy, których zastosowanie bywa wskazane albowiem świadczą o obyciu nadawcy.

  • RSVP [fr. Repondez s’il vous plaît] oznacza prośbę o odpowiedź,
  • 10.15 S.T. oznacza [łac.] 10.15 punktualnie.

2. Wstyd to pisać, ale w dobrym tonie, mimo wszystko [np. zajętej drugiej ręki], warto stosować polskie znaki diakrytyczne. Ich brak oznacza lekceważenie adresata.

3. WIELKIE LITERY OZNACZAJĄ KRZYK – pisanie w ten sposób jest… nieeleganckie. Do podkreślenia wyrazów, na które chce się zwrócić uwagę służy bold [Ctrl+b].

4. „Witam!” na początku maila oznacza tyle, co „cześć”. Nigdy nie używamy tej apostrofy w listach formalnych.

5. Podobnie „pozdrawiać” możesz wujka, a nie szefa czy wykładowcę.

6. Warto korzystać z programu pocztowego, który na końcu maila automatycznie dodaje stopkę, w której znajdują się informacje o nadawcy. Przykład:

_________________
Jan Kowalski
Specjalista ds. mediów
w Firmie X
tel.  6xx xxx xxx

7.  Zależy zachowywać ciągłość komunikacji, tj. odpowiadać na maila z tego samego adresu, wybierając opcję „odpowiedz”.

8. Przy wysyłaniu wiadomości do masowych odbiorców używaj opcji „ukryta kopia do:”. Dzięki temu odbiorcy nie będą widzieć adresów osób, do których jeszcze został wysłany mail, a którzy mogą sobie nie życzyć rozpowszechniania ich adresów!

9. Emotikony służą do wyrażania emocji przy komunikacji nieformalnej.

10. W 99% przypadków do wyrażenia emocji wystarcza 1 [jeden] wykrzyknik!

Facebook

Mam nadzieję, że poniższe zasady są dla wszystkich oczywiste i zostały dawno zinternalizowane.

1. Zakaz spamowania.

2. Zakaz Floodowania.

3. Zanim zapytasz człowieka zapytaj Google! Ewentualnie poczytaj FAQ.

4. Zakaz pisania nie na temat [OT – Off topic].

5. zakaz odpowiadania nad cytowanym fragmentem (topposting).

6. W sieci, zwłaszcza w systemie P2P, staramy się nie „panować” nad sobą. Na forach i w komentarzach jesteśmy znajomymi. Piszemy do siebie per Ty, [ale nie „ty”]. Zasada nie dotyczy przełożonych i osób, które należy taktować z szacunkiem ze względu na zajmowane przez nich stanowisko. Rola społeczna ma znaczenie, wiek niekoniecznie.

Uwaga!

1. Wydaje się, że największymi grzechami użytkowników portali społecznościowych są głupota i pretensjonalność.

2. Jak nazwać osobę, która na swojej ścianie umieszcza posta o treści „kolejny nudny dzień w pracy” albo „mój szef to pajac”? Przez podobne wpisy ludzie tracili prace. Nic dziwnego.

3. Dobrym zwyczajem jest segregowanie znajomych w grupy, tak jak działa to w przypadku google+ i adresowanie postów do grupy, którą informacja może zainteresować, dla pozostałych użytkowników informacje o Twoim piesku to tylko spam, przykro mi.

3. Nawet jeśli masz ładną buzię, to więcej niż jedno jej zdjęcie, nawet jeśli jest zrobione pod nieco innym kątem, to przesada.

4. Masz śliczny języczek i bardzo profesjonalnie liżesz swojego [miejmy nadzieję] chłopaka, musicie się bardzo kochać, ale, cholera, czy ja muszę to oglądać?

5. Z dzióbkiem nie wyglądasz fajniej. Nawet kiedy tylko kpisz sobie z konwencji!

6. Jeśli znalazłeś/-aś starego mema, którego wszyscy już  znają, serio nie musisz się chwalić na fb, że nadrobiłeś/-aś zaległości!

7. Strasznie się cieszę, że u Ciebie za oknem też leży śnieg!

8. Przykro mi, że masz 4 koła w tym tygodniu, egzamin i referat, ale przykro mi, nie pomogę Ci, jestem koniem.

9. Wszystkich interesuje, że za godzinę jedziesz do domu pociągiem, dlatego nie zapomnij odmeldować się w komentarzu, kiedy już dojedziesz.

10. Nie egzaltuj się ze swoimi emocjami, większość ma je w nosie.

Pamiętaj, że Twój pracodawca nie czyta Twojego CV, ale przegląda Twoje profile na portalach społecznościowych, dlatego sprawdź jakie informacje udostępniasz w sieci. Sprawdź co możesz o sobie znaleźć wykorzystując różne  wyszukiwarki [zwłaszcza google i 123people].

Prośba: jeśli uważasz, że brakuje tu czegoś istotnego, napisz to w komentarzu.

Reklamy
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: