Gender, stereotypy i reklama

Badania Justyny Ciecierskiej dowodzą, że, jako odbiorcy, bardziej lubimy reklamy, w których role bohaterów wyznaczone są stereotypowo przez ich gender. Wydaje się to nieco szokujące w społeczeństwie, które chlubi się odpornością na reklamy i znajomością socjotechnik. Okazuje się, że reklama przedstawiająca kobietę szorującą kafelki i mężczyznę – biznesmena irytuje tylko feministki.

Z drugiej strony z tych samych badań wynika, że skuteczniejsze są reklamy, które zaskakują nietypowymi rolami bohaterów, zwłaszcza kiedy to mężczyźni łamią te konwencje. Komunikaty niezgodne z oczekiwaniami są bardziej wnikliwie trawione przez nasze umysły zostawiając po sobie wyraźniejszy ślad w pamięci, także dzięki temu, że budzą silniejsze emocje.

Warto zwrócić uwagę jaką genialną intuicją wykazał się twórca reklamy CIF:

Dla porównania rzućcie jeszcze okiem na utrzymaną w podobnej stylistyce reklamę tegoż produktu sprzed  dwóch lat:

W jednym i drugim obrazie odpowiedzialną za czystość jest kobieta, w pierwszym jednak ukryta pod postacią Srebrnego Rycerza. Ten zabieg łączy w sobie stereotypowe, a więc lubiane, podejście do obowiązków domowych oraz zaskakujący, łamiący stereotypy ról… suspens.

Skuteczne? na mnie zadziałało. Zapamiętałem i reklamę i promowany produkt, a to nie zdarza się u mnie często.

Reklamy
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: